Bitterhet

 

«La all bitterhet og hissighet og sinne og skrål og spott være langt borte fra dere, likesom all slags ondskap.»

En fyr ved navn Paulus gir oss mennesker mange gode råd. Råd jeg tror Paulus fikk fra Gud til oss.

Fikk fra Gud sa du? Ja jeg tror det. Jeg tror det finnes mye mellom himmel og jord som vi mennesker ikke evner å fatte. Jeg tror det finnes dimensjoner vi må velge å tro på.

For meg er tro en relasjon. En relasjon som guider meg. Gir meg trøst, mening og glede.

Jeg bor på Sørlandet og jeg opplever at mange sørlendinger er vokst opp med en streng Gud. En Gud som gir de regel på regel. En oppvekst preget av alt de ikke kan. Mange har forlatt Gud, fordi tilværelsen ble for «trang».  Det gjør meg bare trist.

For meg handler ikke Gud om regler. Gud er ekte. Han er min venn.  Jeg tenker at budene er gode råd til oss mennesker. Råd som jeg tror er gitt for å bevare oss. Bibelen blir en slags bruksanvisning på livet. Eller et kart på retningen i livet.

Vi mennesker kan ofte gå feil i forhold til kartet. Vi mister kursen. Kompasset vårt er kanskje ikke stilt inn rett. Målet og hvor vi skal er allikevel der. Vi må bare justere kursen, komme oss inn «på veien» igjen. 

Når tro blir en tvangstrøye, så blir det ikke godt. Alt blir bare regler og bud.

Kanskje er du vokst opp slik, og du har bestemt deg for at så fort du blir voksen velger du en annen vei. Til deg har jeg lyst til å si at Gud kan være noe annet.

For meg har Gud aldri vært regler. Han har vært min trøst i sorg. Min klippe i kriser, og min glede i uroen. Han gir livet mitt mening.

«La all bitterhet være langt borte fra dere.»

Kanskje er du bitter på oppveksten din? Kanskje er du bitter på Gud? Bitterheten blir som en vond klump som ødelegger deg innvendig.

Bare du kan gjøre noe med dette. Ingen kan tvinge vekk din bitterhet. Du kan åpne hjertet ditt. Snakke med Gud og be han om hjelp. Det er ganske enkelt å snakke med Gud. Mennesker kan fort gjøre det til en vanskelig ting, men det er det enkleste. Om du trenger hjelp og veiledning, finn en kirke.

Om det er relasjonell bitterhet. Søk hjelp. Finn en person som tror på deg. Om du er bitter, ta opp kampen. Ikke la noe menneske «få det beste av deg». Ikke la noe menneske røve fra deg din frihet til å være fri fra vonde tanker. Ikke la et annet menneske vinne. Vær modig.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg