BLIKKETS KRAFT

Jeg tror at ethvert barn er født med et genuint ønske om å samarbeide med fellesskapet.

Mennesker er ulikt utrustet, og i ulik grad møter vi på bekymringer og hinder langs veien. Den genuine viljen til å samarbeide med fellesskapet kan endres og ødelegges av oppvekst og miljø. Dårlige erfaringer fra barndom, er bevist at kan sette dypere spor enn vi ante tidligere. Dette vil påvirke hvordan vi ser på verden, og hvordan vi møter verden.

I dag skal jeg se litt på hvordan dette kan påvirke blikket vårt!

Personligheten min kan nok virke irriterende på en viss gruppe mennesker i vårt samfunn! Du skjønner jeg er så sykt optimist! Født glad! Jeg har en naiv tiltro til folk, og jeg er nok den irriterende som «prøver å finne unnskyldninger» for hvorfor folk oppfører seg dårlig. Jeg tror at de fleste vil være snille og gode! Jeg tenker ofte at når folk snakker ned andre, så er de usikre på seg selv. Jeg får vondt i magen av de og jeg tenker «Uff, stakkars deg. Du kan jo ikke ha det bra med deg selv!» Jeg har det vi kan kalle et NAIVT BLIKK.

Den rake motsetning av mitt blikk tenker det verste i alle situasjoner. Bekymrer seg for hva som kan skje hvis, og er mistenkelig mot andre personer dersom noe går galt. De finner ofte en å skylde på om noe går galt. Jeg med mitt naive blikk ville tenkt at noen var uheldig, men dette blikket ville fokusert på den onde  bak handlingen. Dette mistenkelige blikket kalles for det KRITISKE BLIKK!

Årsakene til vårt blikk kan som sagt ligge i barndommen. Det kritiske blikket kan komme ut fra dårlige erfaringer. Har du vokst opp i et utrygt og ustabilt hjem kan du lett møte verden med kritiske øyne. Er du vant til skuffelser, så har det blitt din forventning!

Jeg har gått gjennom en kursrekke med traumebasert omsorg. I den sammenheng er det et slagord jeg har tatt inn i hjertet; «Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig!» Det tror jeg på!

I blikket vårt er det kraft, og jeg har en genuin tro på at vi kan endre det, selv om vi har fått en dårlig start. Snakk med en coach, psykolog, familieterapeut eller en diakon. Når vi skader kroppen fysisk søker vi lege. Ikke tenk at en «lege for hjernen» er tabu! Den tid er forbi folkens!

I løpet av dagen tenker vi mennesker 70 000 tanker. 95% av disse tankene har vi tenkt før! Det betyr at vi tenker 3500 nye tanker hver dag! Om vi bestemmer oss kognitivt (i tenkehjernen) for å endre tankene, så har vi 3500 sjanser per dag!

Ikke noe dårlig utgangspunkt!

Lykke til med å fokusere på blikket! Det kan endre hele din oppfatning av livet!

God fredag!

4 kommentarer
    1. Øynene ER sjelens speil og folks blikk forteller mye om hvem de er og hvordan de har det 🙂
      For øvrig et utrolig bra innlegg, et viktig tema! Og vi kan alle endre oss, endre tankegang, uansett hvor gamle vi er. Synd mange har holdningen “Jeg har alltid vært slik, så..” 😉
      God fredag tilbake 😀

    2. Nydelig innlegg, jeg leser bloggen din med morgenkaffien og tenker hver gang “note to self” ❤ Jeg tror at blikket er litt situasjonsbestemt, og må stadig jobbe med å ta tilbake den naive versjonen… Takk for inspirasjonen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg