Da covid kom på besøk og ble værende

Kjære leser det er mange grunner til at bloggingen har fått lav prioritering av meg de siste månedene. For det første jobben som sosiallærer, men i tillegg jobber jeg på boka mi. Men som du skjønner av overskriften, er det noe helt annet som har krevd sitt de siste ukene, og fortsatt krever sitt. 🦠🦠🦠🦠

Tirsdag for 2 uker og en dag siden, var det som å knipse med fingrene, så ble datteren min skikkelig syk. Vi skulle ut å løpe trapper i en hoppbakke.

Etter to runder legger hun seg på toppen, og sier at hun ikke orker mer. Jeg avsluttet etter noen runder og vi slo ihjel litt tid i bilen, før minsten skulle hentes på basket.

På den ene timen gikk hun fra å føle seg dårlig, til å bli helt elendig. Og da vi kom hjem bekreftet tempen det samme. Lite visste vi da hva vi hadde i vente. Bestilte test samme kveld, til morgenen derpå. Hadde ingen god følelse, for det var så markante symptomer.

Dro to timer på jobb og deretter ut å kjøre snuppa til teststasjonen. Samme kveld ringte de fineste menneskene fra smittesporingsteamet i kommunen. Vanskelig å beskrive følelsen når beskjeden kommer. «Datteren din er smittet.»

Vi pratet en stund og fikk beskjed om å gå gjennom alle nærkontakter  2 døgn bakover i tid. De skulle ringe oss etter en time. Vi ringte og sendte melding til de vi visste at ble berørt. Svensken var fullvaksinert og på reise, så kun barna og jeg var hjemme.

Smittesporingsteamet ringte oss opp igjen, og for en skjønn gjeng. De var imponert over hukommelsen til snuppa, og uten å gå noe videre inn på det, så var det en av de som ytret at hun fikk lyst til å bli ung igjen! 😂🥰😘

Alle våre nærkontakter ble kontaktet og mange ble satt i karantene. Det er en vond følelse å sette andre i karantene. Dessverre hadde smittesporingen ingen svar på hvor hun hadde fått smitten fra. Vi ble bedt om å være adskilt i familien, og bestille tester til minsten og meg neste dag.

Snuppa fikk servert maten på rommet eller på avstand ute. Vi brukte ulike bad og bekymringen som mamma var stor. Snuppa som har sterk astma, hadde en tøff start på livet med tette lunger, og det ligger jo som en vond reminder i bakhodet. Og følelsen av at det drittet skal ramme det kjæreste du har, den er vond.

Natten gikk og jeg informerte min sjef om at det ble hjemmekontor ei uke. Optimisten Julie. Torsdagen kom og jeg kjente meg ganske dårlig. Måtte legge meg midt på dagen. Tok det i lunsjen og fortalte meg selv at det nok var innbilning. Du blir litt skrudd av å få korona i huset 😂✌🏼Og jeg skulle iallefall ikke oppleves som en nevrotisk mamma eller kollega, som ble syk! 😂🙈  Men neida testen ble tatt og torsdag kveld ringte de fra smittesporingen igjen. Jeg var smittet, men ikke minsten.

Du kan si som sosiallærer på den største skolen i kommunen 1.-10. trinn, kjente jeg det gikk kaldt gjennom hodet.  Jeg hadde god kontroll på hvor jeg hadde beveget meg, men kommunelegen ønsket å være ekstra forsiktig, da vi ikke vet hvor vi fikk smitten fra. Og hele skolen med familier ble satt i ventekarantene. Jeg holdt på å dø innvendig da Agderposten og GAT poster følgende overskrifter;

 


Omrokkeringer på bad, vasking og nye regler for bevegelse i huset. Natten ble et mareritt! Våknet med pustebesvær og høy feber. Dagene gikk og vi var elendige. Vi var våkne 4 timer i døgnet, resten sov vi!

Den omsorgen jeg kjente på de neste ukene, er vanskelig å uttrykke med ord.

Har aldri følt meg så syk noengang!

Vi opplevde å bli bært på omsorg og forbønn fra familie, venner og kollegaer. Oppmuntrende meldinger, blomster, gaver, gavekort, venner som fikset hagen og middager kom på døra. Tror 40 stykker tilbydde seg å handle for meg. Det er rørende, og det er faktisk mye viktigere enn jeg hadde trodd i denne situasjonen. For du blir redd. Redd for å møte natten.

Minsten fikk også bevise at han fortjente toppkarakter i mat og helse. Og han leverte varene. Frossen pizza perfekt stekt.

Men så på lørdagen ble han også dårlig. Og smittesporingen som fulgte oss tett, kom jammen hjem til oss på en søndag.

Og hun som var så snill og kom, sa; «Vi Fevik folk holder sammen og tar vare på hverandre, vet du». Hvor rørende er vel ikke det! Det er faktisk noe vi ikke skal se smått på i samfunnet i dag. Det er hjertevarmt og ganske så unikt! ♥️ Og den tryggheten smittesporingsteamet gav meg, i tillegg til fastlegen, den er verdt alt!

Jeg er så møkklei av alle nettroll som klager på kommunen. På tide å endre den kulturen. Den kulturen vi vil ha i kommunen, den kulturen må vi selv være! ✌🏼♥️ Og jeg vil bruke stemmen min til å hedre systemer som fungerer, som er hjertevarme og unike! ⭐️ 


Ukene har gått. På papiret er vi alle ute av isolasjon, ikke smittsomme. Minsten er frisk, men det er verre med de to blondinene.

Fastlegen min bestilte time til oss i covidbrakkene utenfor legevakten og vi ble testet på mandag. Alle de viktige verdiene og målingene våre var gode. Så nå er det bare å spise opp pakka med antibiotika og smøre seg med latskap og ro.

Her er vi støpt i samme skål både snuppa og jeg, så dette er utfordrende! 😂🙈 Snuppa blir ikke kvitt feber og blir sliten av ingenting. Gamla hoster som en gal, puster tungt og er sykt svimmel. Tiden brukes derfor mye vannrett. ✌🏼

I mitt hode var korona snart forbi! Vi optimister tenker sånn. Vi fulgte alle smittevernsregler, men det hjalp ikke for oss. Vi vet ennå ikke hvor smitten kom fra.

Det jeg vet er at jeg ikke ønsker at noen skal få dette drittviruset! Så jeg vil oppmuntre deg til å være forsiktig! Mer forsiktig enn du egentlig gidder! Det er en oppmuntring i kjærlighet! ♥️ Snakket med en venn i dag og hun strevde i 7 uker etter smitten. Ingen vil det! Ta vare på dere selv og hverandre! God sommer og mange koronaklemmer herfra!

 

6 kommentarer
    1. God bedring til dere! Husk at det er coronaen som setter folk i karantene/ventekatantene, ikke dere. <3 Dette var for meg også en skikkelig påminner om at det er riktig å være forsiktig fremdeles. Takk for din åpenhet. <3 Stor klem fra Tonje K.

    2. Varme tanker ,med ønske om God bedring til dere.
      Forstår at dere har vært gjennom en stri tørn ,men nå må dere snart få Nyte resten av sommeren 🌞😎❤️

    3. Dette er både trist og varmende å lese. Så rørende all den omsorgen. Så veldig trist at dere er blitt smittet. Minner meg også om min datter som døde av coronaviruset før hun i det hele tatt fikk behandling. ❤ God bedring til dere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg