Da dropper vi alltid og aldri?

I disse ordene er det mye visdom! 

I det ordene våre er uttalt, kan de være brent inn i et sårbart hjerte for alltid. I det ordene er skrevet, kan det rive i stykker en skjør sjel. Vi kan bygge eller rive ned med ordene våre. Vi kan gi energi, eller suge energien ut fra våre omgivelser og vårt miljø.

Å til enhver tid være forsiktig med sine ord, kan være en utfordring. For impulsive mennesker kan dette være ekstra utfordrende! Vi har alle våre svake punkt.

Hva gjør ord med oss mennesker?

Vi kjenner alle en som «har hørt» i barndommen, fra foreldre, venner eller fra en gammel kjæreste. De har blitt fortalt «en sannhet» de har trodd på, som viser seg å være løgn. Vi kjenner alle noen som har levd på en løgn hele livet, fordi mennesker brukte feil ord til feil tid. Ord som ble brent fast i hjertet, som tok rom i en sårbar sjel.

Å tenke på hvilken makt ord har, gjør noe med meg som venn, kjæreste, kollega og mamma. Hvordan svarer jeg mine barn? Hvilket tonefall og hvilke ord velger jeg, for å bygge? Bruker jeg sarkasme og ironi som sårer? Bruker jeg dette ubevisst?

Å være mor og far er seriøs buisness, vi jobber med materiale som kan formes. Materiale som er skjørt om det ikke behandles på den rette måten. La oss forme det med godhet og gjøre byggverket solid. 

Hvordan snakker jeg med partneren min? Hvilke ord velger jeg? For ordene vi bruker er et valg, eller? Og hvilke ord ønsker jeg at partneren min skal møte meg med?

«Be kind, always», sier de så fint.

Ikke alltid lett, men kanskje allikevel en vinning i det lange løp. Har forøvrig lært at ordene ALLTID og ALDRI er smarte ord å fjerne i kommunikasjonen med våre nærmeste. Disse ordene forsterker ofte budskapet vårt 100%, og ofte lett å ty til i det man befinner seg utenfor toleransevinduet.

Slår et slag for gode ord i dag! Du er unik! Uansett hva du har hørt i barndommen. Du er unik. Verdifull. Punktum.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg