DET SKJEDDE I DE DAGER…

 

(Bildet av krybben er hentet fra gamle Havana)

I dag er dagen. Dagen da Gud ble gjort til menneske. Dagen da kjærligheten ble visst som et mirakel fra den høyeste.

I dag ble han født. Født inn til verden som flyktning. Av ei jente. Urørt hva vi vi vet. Utvalgt av Mesteren selv. Til å tjene. Til å ære. Til å forandre historien.

Dagen gjør meg ydmyk. Dagen gjør meg takknemlig. Dagen gir meg fred i sjelen. Dagen gir meg troen på, at livet er mer enn hva vi opplever her på jorden.

Mange mennesker tenker at det er naivt å tro at «En frelser ble oss født!» Naivt å tenke at noen andre enn oss selv kan gjøre livet godt. For meg går det helt fint. Går gjerne inn i kategorien «naiv» for han som gir meg sjelefred.

Mesteren selv har formet meg, kjenner mine tanker og vært med meg i dødsskyggens dal. Diskusjon om hans eksistens er ingen vits. Diskuter gjerne, men jeg vil aldri gi meg!

Jeg vet han lever. Jeg kjenner det i hjertet mitt hver dag. Han er nær deg om du ønsker det!

Jeg tenker på Maria. Kvinnen som bar han fram. Møtt av en engel, fikk budskapet om sin oppgave. Å ta hennes perspektiv er en umulig oppgave. Følelser som ikke finnes i mitt register.

Jeg beundrer Maria.

For ikke å snakke om Josef, støttende mot sin trolovede. Det var mannen sin det! En mann etter Guds hjerte. Tenk hva han måtte tåle! Hvilken skam de begge bar blant folket.

Men de var utvalgt for oppgaven og mesteren selv gav de kraften!

Gjeterne på marken, de må jeg også dvele med. I samfunnet er en gjeter langt nede på rangstigen. Herren gjør det på sin måte. Han sendte englene til disse enkle menn som passet på sauene. Med et sto en himmelsk hærskare foran gjeterne. De lovpriset Gud og sang. Gjeterne på marken mottok budskapet fra Himmelen.

Med dette viser Jesus at han er en gave til alle. En gave til alle som vil ta imot han.

De «kloke» vil argumentere, finne sine svar i vitenskapen. Fordi de tror at det er det de kloke gjør! Jeg sier ikke at det ene utelukker det andre.

Jeg tror bare Mesteren ønsket å vise oss, at han kom til verden for gjeterne, for de hjemløse, for de kriminelle, for de lærde, for akademikerne og for arbeiderne.

Du er verdig hans kjærlighet uansett rang, status eller forhistorie. Du må bare velge å tro, for med forstanden vil vi aldri fatte!

Årevis før han ble født ble det profetert om at han skulle komme!

 

Jesaja 9:6

For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder.

Ønsker dere alle en velsignet jul! Med eller uten troen på at «en frelser er oss født!» Men gi han en sjans i hjertet ditt da, om ikke annet enn på julekvelden!

Varme juleklemmer fra Cuba

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg