DRØMMELØRDAG, DRØMMEKRINGLE OG HEMMELIG NISSEVENN

 

I dag lever vi det deilige, late lørdagslivet. Det livet vi sjelden unner oss her i huset. Sen og lang frokost med levende lys, kaffe, egg og bacon. På tenåringenes premisser. Kalles nok ikke frokost i alle hjem, kanskje middagstid for enkelte. Nabokona kommer over, og det er alltid et høydepunkt. ELSKER det livet! Når folk kommer på døra, setter seg rundt kjøkkenbordet, og vi deler livet.

Ungdommene gav meg 20 minutter til renhold, så nå er det relativt ok her. Svensken ville nok karakterisere det som sterilt og strøkent. ♥️🤞🏽 I kveld reiser vi i 18 års dag, og da skal Julies kringle med. Onkelen min håper han får denne kringla i himmelen, så jeg tenkte jeg måtte dele dette med dere.

Det er forsåvidt flere grunner til at oppskriften nå deles. Hovedfokuset i bloggen min er jo ikke mat. 😂 I desember hadde vi hemmelig nissevenn på jobb. Blir jo harselert litt med på jobb med tanke på denne bloggingen. Og den hemmelige nissevennen min gjorde et stunt. Forsåvidt flere… det er ikke alle som egner seg på trykk.

Per dags dato vet jeg ikke hvem denne nissevennen er. Iallefall, jeg tar ironien bokstavelig. Bloggtipset; oppskrifter 😂

Oppskrift på Julies drømmekringle;

(Denne oppskriften gir 2 kringler og 3 boller. Kanskje du og har en i familien som ikke kan ha så mye sukker.)

 

OPPSKRIFT
15 dl hvetemel
1,5 dl sukker
1 ts kardemomme
0,5 ts salt
50 g fersk gjær
5,5 dl melk
150 gram smør

 

FYLL: (Her slumpes det..)     
100 g smør
1 dl sukker
4 ts kanel

 

FREMGANGSMÅTE
1. Ta mel, sukker, salt og kardemomme i en bolle.

2. Smelt smør i en kjele. Tilsett melken og varm opp til 37 grader.
3. Smuldre gjæren i en liten bolle. Tilsett lunken melk/smør blanding.
4. Bland det våte med det tørre.
5. Hev i 45 minutter.
6. Del deigen i to emner.
7. Lag to kringler. Bruk saks! Se bilder.
8. Sett ovnen på 200 grader.
9. Hev i 30 minutter.
10. Stek til den blir gyllen ca.15 minutter.
11. Ta melis over.

 

 

La meg legge til at jeg ikke bruker kjøkkenmaskin. Kun bakebolle og ei tresleiv. Blander det med sleiv i 3 – 4 min til det blir en fin deig. Ha en herlig lørdagskveld! Du er unik! Akkurat som kringla! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg