Er du en rettshavarist?


Svensken leste innlegget mitt om at «Jeg er fortvilet over samfunnet», og vi har snakket mye om det som utspiller seg i sosiale medier i forhold til mobbesaken i Lillesand. Han som ikke er skolemann, men selger, er rystet over hvilket lavmål som utspiller seg.

I den forbindelse nevner han ordet rättshavarist. Et ord jeg ikke var godt kjent med. Og kjære språkmann, om jeg bruker ordet galt, så må du ha meg unnskyldt.

I samtalen var vi veldig enige om, at svært mange mennesker i sosiale medier «eier sannheten», uten å kjenne sannheten. Dette er et snodig fenomen. Mennesker som alltid har rett. Og om de merker at de ikke får gehør, så endrer de på sannheten.

Dette gjør samfunnet vårt skrekkelig skummelt.

Ofte kan kanskje gamle historier fra disse menneskenes egen svunnen tid, styre andre menneskers reise. Vonde minner dukker opp i det mennesker leser om en sak, og dermed er saken helt lik egne erfaringer eller noe lignende de har hørt om. Det er skummelt.

Spørsmålet jeg vil stille deg, er om du er bevisst din egen rolle i sosiale medier?

Du forstår mange mennesker er «tynnhudet». Jeg synes Maria Mena beskrev det så vakkert i «Hver gang vi møtes», at man kanskje til og med kan få tynn hud rundt hjertet.

Har du tenkt på at dine kommentarer kan ødelegge? Det kan være at den tynne huden hos de menneskene du kommenterer at burde bures inne og miste jobbene sine, til slutt revner. 

Ja for du skjønner de som jobber i kommune, skole, barnevern er bare mennesker. Ofte idealister med varme hjerter som ønsker å skape et bedre samfunn.

Før du trykker de ned og prøver å rive de i filler, så kanskje det kan være lurt å ikke påberope seg en sannhet du slettes ikke kjenner til. 

Kan ikke det være et fint mål for 2021; Ikke uttale oss om det vi ikke kjenner til?

Om vi skal klare å bekjempe mobbing i skolen i 2021, så er det ingen dum idé at samfunnet bidrar med en sunnere debatt.

Det var alt fra meg. Jeg er over snittet engasjert om dagen. Nå skal jeg skal ut i naturen med flokken min og nyte livet med ski på beina.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg