Et fargerikt blomsterbed


I går ble jeg inspirert av en PPT rådgiver som jeg beundrer, ei dame full av kunnskap og varme. Nå kommer noen refleksjoner rundt skolestart, og hvor ulike behov og oppvekstvilkår vi møter i skolen.

Første skoledag er over og 50 nye blomster er plantet. Nå skal de slå dype røtter.

En sprudlende solsikke, en vakker rose, en stiv tulipan, en viltvoksende orkidé, en litt stikkende kaktus, en omgjengelig hortensia og en uovervinnelig løvetann.

Du skjønner hvor jeg vil.

Alle er i utgangspunktet plantet i samme bed, men med totalt ulike behov og oppvekstvilkår.

Noen trenger mye lys. Enkelte trenger mer rom og plass rundt seg, for å vokse. Noen i sur jord og andre i dyp jord. Sammen blir de vakre og fargerike, men de må ha ulikt stell og ulik beskjæring.

Fra sin egen hage har de fått ulik pleie. Enkelte har fått jevnlig tilskudd med gjødsel og næring. Noen har nærmest druknet i vann, mens andre kommer uttørket. Noen kommer med tynne stilker, mens andre med tykke, sunne og sterke stilker. Noen er blitt  beskjært etter alle kunstens regler, mens andre har vokst fritt vilt!

Du vet de hendene jeg skrev om tidligere i uka. Nå skal disse hendene i gang. Nå er det gjødsling, luking og vanning.

Det er helt fantastisk. Jeg beundrer alle disse flittige, hardtarbeidende hendene, som har en uovervinnelig tro på at de skal få hver eneste blomst og plante til å blomstre vakkert. Jeg vil bruke mine hender til å heie og klappe de frem.

Er du med?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg