FRED PÅ JORDEN

«Fred på jorden! Når det blir fred i mennesker, fred på jorden!»

Disse strofene sang vi ut i Arendal kulturhus i går kveld! Barn, unge og eldre sang av full hals om fred i hjertet. 700 billetter ble utsolgt, og stemningen var magisk. Overskuddet ble gitt til Dina stiftelsen, og Kirkens bymisjon fikk 100 billetter. 

Har du fred i hjertet?

Vi mennesker mister så lett fokus på hva som er viktig i våre hjerter! Vi har en tanke, men mister den så lett. Stresset fanger oss. Samfunnet drar i oss, påvirker oss, sniker seg inn i alle kanaler, og stjeler den freden vi mennesker trenger.

Hvor har du dine røtter? Er du grunnfestet?  Har du noen holdepunkter i livet som holder deg gående? Hva lever du for? Hva kjemper du for? Hva gir deg fred i hjertet?

Har du opplevd at freden rokkes? Har du mistet gleden i livet? Det er brutalt og smertefullt! Små hendelser og valg vi tar, kan sette oss helt ut av kurs. Freden forsvinner et sted i veikanten. Fokuset blir trist og i enkelte tilfeller hjerteskjærende og bare vondt! 

Jeg har møtt mennesker i mitt liv, som uttrykker at de er ulykkelige, de finner aldri riktig fred. De leter og leter, og kjenner på en sterk rastløshet. De er «vellykket» i vestlig forstand, har livet på stell og ryddig økonomi. De har oppnådd menneskelig lykke, og sitter tilbake med en tomhet.

I mitt hjerte hviler det en fred. En fred som overgår min forstand. Jeg snakker ikke om at livet mitt er perfekt, du som kjenner meg vet at livet mitt har bydd på sorg og smerte, men jeg snakker om en fred som er sterkere. En fred som gjennomsyrer min sjel. Den freden hviler jeg i. Jeg har funnet min identitet i den freden.

 

Mor Teresa sier; «If we have no peace, it is because we have forgotten that we belong to each other.» Der er vi inne i kjernen av min fred. Tilhørighet.

Tilhørighet til noe som overgår min forstand. Du tenker tenker kanskje at det er naivt? Jeg tenker større. Det at noe overgår min forstand gjør meg trygg! Skaperverket med all sin storhet, det gjør meg trygg! Trygg på at Fredsfyrsten har full kontroll!

God mandag! Ønsker deg julens fred! Klem Julie

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg