Frihet

 

Kjære ungdom. Hva er frihet for deg? Har du tenkt på det? Er det frihet til å ta valg du bestemmer selv. Valg som går på tvers av det du har blitt fortalt hjemme.

Er det frihet til å være litt rebelsk? Er det muligheten til å prøve ut det du tror du liker. Det samfunnet forventer av deg. Er frihet å gjøre det du vil. Reise hvor du vil. Legge deg når du vil. Spise hva du vil?

Er det frihet fra mas, prestasjoner og jag. Er sommer frihet? Frihet fra make-up og skolepress. Frihet fra å «blende in» med venner du egentlig ikke passer med?

Hva tenker du?  Hva er det for deg?

Frihet er så mye, tror jeg. Du synes sikkert jeg er gammel, og at dette er rare spørsmål, men les litt til. Du skjønner jeg tror jeg vet noe om hva slags frihet som kan være god for deg. I all ydmykhet asså!

Friheten du får ved å få første lønn er jo herlig. Jeg skuret oljegulv fra jeg var 13. Lønna gav meg følelsen av frihet. Da jeg var 18 og fikk lappen kjente jeg på en helt annen syk frihetsfølelse. I tillegg hadde jeg foreldre som var svært rause på bilfronten. Friheten med å dure rundt i egen bil er jo syk. Da jeg flyttet til Bergen som 19 åring, fikk mitt eget bosted, kom følelsen av en helt annen frihet. Jeg hadde hele verden foran mine føtter, og det moralske indre kompasset var det eneste som innsnevret min frihet.

Hvor vil du Julie? Jeg vil videre. Jeg vil skrive litt om hva jeg tror frihet egentlig er. Frihet er kanskje ikke det du egentlig tror kjære ungdom.

Jeg ønsker å fortelle deg at frihet er å være glad i seg selv. Frihet er å godta seg selv slik man er. Frihet er å akspetere at man ikke blender inn overalt. Frihet er å kjenne at det er ok å være uperfekt. Frihet er å være elsket. Det er å høre til. Frihet er å kjenne at noen ønsker deg i livet sitt, og at de godtar deg uperfekt. Dette er virkelig frihet. Frihet fra negative tanker.

Frihet er å tørre å si at jeg kan ikke vanke med den gjengen, for der har jeg ikke MOT til å være meg selv. Frihet er å gi verden en usminka versjon av den du ønsker å være. Du kan gjerne polere deg litt og føle deg fri, men vit at du funker godt uten vipperonfleek og highligheter også! Frihet er å slippe å leve på en løgn, og å slippe å leve med løgn i livet. Frihet er å være ekte, og å tørre å leve et ekte liv.

Husk at du er unik, og at det er helt perfekt å være uperfekt. Klemmer i fleng!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg