GRÅ HÅR


Grå hår sa du? Begynner å få grå hår i ordets rette betydning, men og i dobbelt forstand. 
Rynker i overleppa, streker i panna, cellulitter, slapp hud, åreknuter, høyt blodtrykk og stiv rygg. Konstant ønske om mere kalorier. Daglig kamp med å motstå.

43 that’s me in the corner.

Vet hva vi bør.., Knekkebrød, magerost, skinke, fisk, rent kjøtt, grønne grønnsaker, gulrot for hudfargen, eple for inntak av fiber og kaffe for å overleve. Drikke to liter vann for forbrenning og helse. Gå minst 10 000 skritt. Trene tre ganger i uka. Oppskriften er enkel, men allikevel så vanskelig.

Jø jø, livet mine damer og herrer. Livet vi lever. Livet med store bokstaver. Livet som er så ufullkomment fullkomment.

Ja, jeg mener det. Jeg ELSKER livet. Elsker å nyte dagene med flokken min. Hater selvsagt vonde ting som skjer. Misliker tunge tak, men utfordringer former oss, gir oss karakter og styrke til å hjelpe hverandre.

Kroppen forgår. Beklager, men vi eldes. Det er naturlig. Vi må selvsagt ta vare på helsa vår og være sunne og fornuftige.

MEN

Jeg kjenner en intens trang til å uttrykke motstand mot plastikk, slankepiller og injeksjoner. Jeg holder på å krepere av «plastikkdukker», som skal sette standarden for mine tenåringsbarn. Ungjenter på desperat leting etter mening.De finner omsider meningen i løsvipper, silikonrumper, champagne og antall sexpartnere.

Unnskyld.

Jeg har vondt av disse influencerne, men jeg har IKKE vondt av samfunnet, og medier som lønner og støtter disse personene og verdiene.

Jeg kjenner en maktesløshet og en skuffelse over produksjoner som lages. Hvem filtrerer hva som bør påvirke neste generasjon?

Finnes det ikke et ombud som beskytter barn fra det som ødelegger de i mediene. Hvor er grensene. Hvem kan svare meg på dette.

Hvorfor denne skuffelsen Julie?
Hvorfor dette sinnet?

Jo kjære leser. Jeg er sosiallærer og jeg ser en skakkjørt generasjon, hvor «Paradise hotel», «Ex on the beach», i skjønn forening med bloggerne og deres egne reality, krydret med youtubere og tiktokere er høydepunktet i tilværelsen. Dette er rollemodellene våre barn vokser opp med! Det gjør meg trist og bekymret.

Jeg ønsker å fortelle unge jenter og gutter en annen historie. Ønsker å gi de en annen sannhet. Sannheten om hva som har virkelig verdi. Sannheten om hvem de er.

Hva skal de unge med en pen kropp og en fin bil om de er ensomme og alene.

Hvordan skal vi lære neste generasjon om trofasthet og utholdenhet. Hvordan? Når influencerne er «utslitte» fordi de har fikset negler og vært hos stylisten. Når antall sexpartnere er et «Swipe up» tema, hvordan lære de om trofasthet?

Hvilke verktøy gir vi «den virkelige verden» for å møte livet og motgangen som vil komme? Vi inviterer de unge inn i en råtten fantasiverden. Vi gjør det, for vi gjør ikke noe med det! Vi lar det skje. Det er bare trist. 

Hjertesukk (el brøl om du vil.)

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg