Himmelsk iskake


Her kommer oppskriften (som er etterspurt) på en himmelsk iskake! I all ydmykhet 😂✌🏼I bunnen har jeg marengs, inspirert av Ida Gran Jansen. Jeg tegnet opp størrelsen på kakeformen på bakepapir og stekte marengsen på et brett uten form.

Marengs;

4 eggehvite
200 gram sukker
1.5 ts maizena
1 ts hvitvinseddik

Sett ovnen på 150 grader varmluft. Jeg pisket eggehvite stivt. Tilsatte sukker på svak hastighet. Deretter ca 6min med full hastighet. Satt kaken inn og skrudde ned ovnen til 120 grader. Stekte i 1 time og 10 min. Lot deretter kaka stå i ovnen til ovnen var kald. Jeg satt en tresleiv i døra. Deretter tok jeg marengsen i formen, og helte over karamellsausen.

Karamell oppskrift (Holder til to kaker)

1 dl fløte
1 dl lys sirup
1 dl sukker
1 ss meierismør

Bland alt i en kjele. (Vent med smøret til du har oppnådd gradene du skal ha.)
Kok opp under omrøring. La det koke til karamellblandingen er mellom 122-124 grader. Bruk sukkertermometer.

Deretter helte jeg over den hjemmelagede isen på marengsen. Isen fikk en skje karamell og litt peanøtter i seg.

Is oppskrift;
 
8 eggeplommer
150 g sukker
2 ts vaniljesukker
5 dl kremfløte
Pisk egg og sukker til eggedosis. Pisk fløte og bland inn vaniljesukker. Vend eggedosis inn i kremen. Tilsett karamellsaus og peanøtter. Hell det over marengsen. Ta litt karamell over. Til slutt strø på peanøtter og sjokolade som pynt.
Jeg pakker den inn i gladpack og spiser den dagen derpå, eller når den er frossen 😂✌🏼 5 timer?
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg