Jeg vil ikke se deg gjennom telefonen mamma


Et lite brev fra «en nyfødt», ført i pennen av undertegnede. Dette for å belyse, og fortelle deg «kjære mamma», at du er viktig. Du er livsviktig!

(Pappa du er også viktig! Du kan bytte ut «mamma» og fylle inn «pappa».)

«Mamma, jeg trenger å se deg. Jeg trenger at du bekrefter meg. Jeg vil ikke se inn i kameraet på telefonen din.

Jeg vil se deg!

Telefonen ødelegger mellom oss mamma. Telefonen din elsker ikke meg. Det er jo du som elsker meg mamma. Jeg trenger å se rett i øynene dine. Det gjør meg trygg.

Vet du mamma, at før jeg er ett år, så trenger jeg at du har sett meg, bekreftet meg, stimulert meg, og elsket meg alt du klarer og makter.

Faktisk er de aller viktigste
månedene av mitt liv, de åtte første.

Om du klarer å elske meg ubetinget, da gjør du meg sterk mamma. Du legger den rette grunnmuren i livet mitt. Du bygger meg, slik at jeg kan møte verden.

Jeg trenger at du forteller meg at jeg er god. Har behov for at du elsker å være sammen med meg, «ser meg» og bekrefter meg.

Jeg trenger en trygg tilknytning
til deg kjære mamma.

Når du gjør meg trygg, fordi du elsker meg, så gjør du meg i stand til å elske videre. Du ruster meg for å takle livet.

Grunnmuren og første etasjen er det du som må etablere mamma. Det er den emosjonelle utviklingen jeg skal ha, som du er helt nødt til hjelpe meg med. Jeg er helt hjelpeløs uten deg mamma.

Senere vil jeg utvikle meg sosialt i barnehagen (2.etasje) og kognitivt (3.etasje) i fra skolealder.

Men mamma om ikke du bygger den første grunnmuren og etasjen, vil jeg streve med 2. og 3. etasje. Huset, som er meg vil streve med å bli solid.

Mamma, jeg trenger at du som har satt meg til verden «ser meg!» Jeg er hjelpeløs uten deg.

Når du «ser meg» mamma, så bygger du selvfølelsen min, du gir meg følelsen av å høre til, du gjør meg sterk, og det blir min identitet.»

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg