Kommet langt i livet

Jeg leste en kommentar hvor det sto; «Du har kommet langt i livet!» Dette satt i gang tankene mine. Hva vil det si å komme langt i livet? Hva betyr det egentlig?

Er det når vi har «kommet langt» at vi har lykkes? Når har vi kommet langt nok? Hva er langt? Og hvor langt bør vi strekke oss etter å komme? Hvor er rollemodellen eller fasiten? Handler det om modenhet?  Eller handler det om resignasjon?

Når skal vi finne hvilen i at vi er kommet langt nok? Lengre enn langt, som en folkekjær Askeladden utropte seg å ha kommet. Det å komme langt, handler det om karriere og rikdom?

Jeg tror ikke det handler om det.
Dessverre får samfunnet oss til å tro det, meg selv inkludert.

Vet ikke med deg, men jeg har stadig en driv inni hjertet til å utforske, oppdage og oppleve noe nytt. En lengsel etter noe jeg ikke riktig vet hva er. Jeg tror ikke det handler om å «ha kommet langt nok», men å komme i en livssituasjon, hvor jeg lever for noe større enn min egen lykke og vellykkethet.

Når vi lykkes i yrkeslivet, får god respons, omtale i avisa, ros, eller lønnspålegg, så er det jo bare et kortvarig bluss av lykke og tilfredsstillelse. Vi får bevist for oss selv at vi mestrer, men lykken er ofte kortvarig. Iallfall om det er dette vi bygger livet vårt på. Livet blir bare tomhet. Med ett kommer lengselen tilbake igjen. Jeg tror for enkelte vil lengselen bli konstant, om det kun er denne «lykke» man søker.

Jeg kjenner til denne lengselen, men jeg har funnet noe som kurerer den! Lengselen utarter seg for meg nesten som et ekstra hjerteslag. En klump som aldri riktig forsvinner. Hjertet vil gå dypere, jeg vil leve mer, oppdage mer, langt mer en hva materiell status og yrkesmessig lykke gir.

Jeg vil gå dypere inn i hva meningen med livet mitt er. Jeg finner freden og hvilepuls inntil hjerterytmen til han som har skapt meg. Anbefaler deg å prøve det samme! Da slipper du som er «flink pike» eller «flink sønn» hele tiden å stresse. Om du finner denne freden, så funker det helt fint å mislykkes og å ikke være perfekt. For perfekt det vet vi at ikke eksisterer. Ha en velsignet dag!

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg