MAGISKE ORD

 

På vinduet inn til mitt kontor står det;

«Ord som kan forandre verden;

Jeg er lei meg

Jeg beklager

Jeg elsker deg

Jeg tilgir deg

Tusen takk»

 

Disse magiske, livsforvandlende ordene må vi lære hjemme! Riktig, jeg skrev HJEMME! Vi må møte barna med disse gode, nære, korrigerende og relasjonelle ordene!

De må erfare at det er levd liv fra vår side!

Vi må lære de å ikke lyve, løgn må få konsekvenser. Vi må lære de å være ærlige, snakke sant om livet! Vi må ta voksenrollen tilbake! Sette krav og grenser med masse kjærlighet.

Barn i dag er oppdratt til å være krenkbare! De skal kjenne etter om de har vondt noe sted. Har de ikke vondt, så får de vondt. Enkelte er faktisk så godt ivaretatt at de føler seg krenket over at vennen er krenket! Barn i dag trenger å takle livet! Vi må hjelpe de! Vi må ta ansvar for å styrke de! Enkelte barn tror de dør fordi de får høy puls i gymtimene. De tror de må til legen fordi de blir kvalme etter en intensiv gymøkt! 

Hallo mamma. Hallo pappa. Husker dere ikke hvordan vi løp runde på runde på runde på runde i gymtimene! Vi døde ikke! Vi ble sterke av det! Vi fikk melkesyre, vi fikk testet psyken og viljestyrken! Det er godt for mennesket!

Ungdata undersøkelsen viser at ungdommer sliter mer enn noen gang. Svaret er selvsagt sammensatt, og jeg skal ikke påberope meg sannheten, men spør du meg, så sier jeg at vi har glemt å gjøre barna våre motstandsdyktige! Vi har gått på trynet!

Vi må ruste de! Tiden er NÅ! Vi må lære de å takle et nei, la de forstå at livet vil by på motgang! De må øve seg på å kjede seg! Livet kan være smertefullt og vanskelig! Vi må gjøre ungene våre robuste! Det er kjærlighet!

God tirsdag! Klem Julie

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg