Nye grenser er ny kjærlighet


For et par uker siden tok Hermine (13) et oppgjør med nedsettende slengkommentarer fra ungdomsgutter, og ba fedre ta en prat med sønnene sine i norske medier.

I dag tar jeg et oppgjør med deg kjære mor og far, og jeg stiller meg bak ryggen til Hermine med ropert. Ok, skjønner at det var litt voldsomt. Ropert er noe av det mest plagsomme «verktøyet», som er funnet opp, men jeg synes den jenta fortjener det.

Vi trenger ikke være hjerneforskere, professor i språkutvikling eller mobbeforskere for å få med oss den endringen som har skjedd i barnekulturen de siste 5 åra.

Vi som jobber i skolen, har nok stort sett et likt syn på hva som er med å skape dette. Selvsagt er dette sammensatt, men det er en ting vi alle bør gå ekstra runde på, med våre barn.

SOSIALE MEDIER – SoMe

Det er mange barn på 8 – 12 år som har Tik tok og Snapchat på egen telefon. Enkelte  har det «under mors eller fars bruker», andre har det fritt villt. De har da opprettet brukere med informasjon som ikke stemmer, med din tillatelse.

Er det likssom innafor? 
Jeg mener ikke å være frekk,
men er det innafor?

Er det smart at en 8-12 åringer utsettes for daglige oppdateringer på tik tok og snap, fra ungdommer og unge voksne som snakker uten respekt, om voksne ting, med et språk vi voksne «får sjokk av å høre»?

Jeg bare spør…

For om vi ikke vil at barna våre skal snakke slik, da må de skjermes for en verden totalt uten filter.

Og her er hva vi skolefolk ser;
barna blir påvirket! De adopterer språket, men aner ikke hva de snakker om. Kaller hverandre pedo, homo, hore og vet ikke ordenes opphav eller hvilken skade de kan føre med seg. Når de inntar ungdomsskolen er læreren «ei jævla fitte». Da er ordene under huden og en del av «normalspråket.»

Barna våre må skjermes for en verden fullstappet av ironi som en 8-12 åring ikke forstår. Ironi er et våpen for ungdommene, en sjargong, men de små har ikke kognitive forutsetninger til å forstå at det er ironi.

Selvsagt er det enkelte som forstår, og den enkelte kan være ditt barn, men ironi er en modningssak å forstå, og mange strever med dette før de er 13 år. Ekstra sårbare barn, med svakere kognitive evner, vil kanskje aldri forstå det, og for disse barna er du, mor og far, beskyttelsen!

Jeg ønsker bare å vekke deg, til å bli med på en endring. Grenser er kjærlighet. Nye grenser er ny kjærlighet! Det er ikke sånn at vi foreldre ikke kan gå tilbake på noe vi har tillatt. Vi må bare snakke med ungene, fortelle de hvorfor, og at det hele bunner i en kjærlighet så dyp og stor.

Jeg er jo sosiallærer, og dette er et kjent problem. Jeg har små barn på mitt kontor, som har tilgang, som opplever krenkelser, og som blir redd for ting de ser på tik tok og snap. Små barn som burde vært beskyttet fra noe med en anbefalt aldersgrense.

Nok et hjertesukk fra sosiallærern

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg