PILGRIM

MANDAGSDRØMMEN

For 7,5 år siden var jeg i mitt livs verste krise! Livet raknet. Illusjonene brast. Og jeg trengte luft. Jeg trengte å komme meg bort. Bytte fokus. En god kollega har i mange år gått pilgrimsvandring fra Frankrike til Spania. En venninne og jeg pakket sekken og dro.

Vi startet vår vandring fra Biarritz i Frankrike. Vi klatret mange høydemeter over Pyreneene mot Spania. Sekkene veide ca 8kg. I sekken var det kun det nødvendigste, en tights, en ull singlet, en kjole til kvelden, et par sokker, et superlett håndkle, en fleece, superundertøy, en vindtett jakke, toalettsaker og knekkebrød. Det var befriende!

Fokus langt vekk fra det ytre!Det var magi fra første stund. En fantastisk reise! Vi fikk mange nye venner. Venner du aldri glemmer. Øyeblikk du bevarer i hjertet for alltid.

Jeg møtte en gammel mann, nærmere 80år. Han fortalte at han hadde blitt enkemann året før. Kona elsket å gå, så denne vandringen gikk han for henne. En annen mann i 70-årene var forfatter, han trengte inspirasjon. En pilgrim vi møtte gikk for å få en ny livsstil, han kom alltid frem til etappeslutt noen timer etter oss andre. En annen venn gikk for å gå rusen ut av kroppen. Alle hadde en «mission» og min var sjelefred.

Det var en spesiell opplevelse. Jeg kunne gå i to timer å lure på om jeg skulle ta ut en bitteliten stein av skoen. Alle andre bekymringer forsvant. Vi levde her og nå. Naturen var ubeskrivelig vakker. En baguette har aldri før smakt så godt! Livet sto på en måte stille. Det var godt for sjelen.

Vi sto opp mellom 6 og 7. Pakket sekken, spiste frokost og startet vandringen. Vi gikk 2 – 3 mil hver dag. Rundt 13-14 tiden ankom vi sovestedet. Vi bodde i gamle klostre, tilrettelagt for pilegrimer. Vi dusjet, vasket klærne, hang de opp og sov et par timer. Deretter var det ut å spise med alle pilegrimene vi møtte langs veien. Hele vandringen tar ca 5 – 6uker. Vi hadde en uke, så vi kom kun til Pamplona.

Jeg har en stor drøm om å fullføre hele reisen frem til Santiago de Compostella! En gang i fremtiden når barna mine er voksne, da blir det realitet!

Reisen er ikke kostbar. Dette er 7,5 år siden, men den gang betalte vi en tusenlapp for flyreisen, og det kostet ca 40kr å sove i klostrene per natt. Det var egne menypriser for pilegrimer i alle de små landsbyene.

Har du mulighet? Ta turen! Det er en av de sterkeste opplevelsene jeg har hatt i livet!

Legger ved et nydelig dikt skrevet av min gode venn og kollega som inspirerte meg til denne reisen Reidar Nørsett

 

Pilegrim

 

Døren er vidåpen. Hjertet blør.

Ord åpner stengte sluser.

Tårer renner over våte kinn.

Kilden er fra dypet i deg.

 

Mye skal ut når demningen brister.

Jorden er tørr.

Frøene lengter etter fuktighet og vekst.

Etter nytt liv.

 

Over vannspeilet flyr sultne gribber.

Den svarte redselen eier de.

Ditt vakre ansikt overskygges av mørke skyer.

Hold hender det er uvær!

 

I små øyeblikk samler vi sammen tårer som er farget av frykt.

De samles i skjelvende hender.

De varmes av stille nærhet.

 

Så lev pilegrim!

Ta livet tilbake!

Kjenn kjærlighetens vidunderlige varme!

Løft blikket mot horisonten!

Lå tårene renne fritt…..

 

God mandag!

Klem Julie

2 kommentarer
    1. Nå har jeg fulgt bloggen din noen uker, og har lest tidligere innlegg, men dette flotte innlegget hadde jeg ikke lest før nå! Jeg måtte også ta en slags pilgrimstur en gang… for 40 år siden. Gikk på ski fra Jotunheimen til Hardangervidda alene – men var likevel ikke alene! Jeg hadde det vanskelig, og mye å snakke med Gud om.
      Du skriver godt og tar opp så mye viktig og fint i bloggen din, Julie! 🙂

      Gud velsigne deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg