ROBUSTE BARN

I dag tenkte jeg å dele noen tanker om hvordan vi kan skape robuste barn. Ingen enkel oppskrift, men noen sannheter vi lett kan ta med oss og sette ut i praksis!

Er du ung og leser dette, kan du bruke innholdet i møte med flokken din!

Da jeg gikk på lærerskolen på slutten av 90-tallet falt jeg totalt for en teori. Litt nerdete? Enig! Det var en filosof og psykolog som hadde stor innflytelse på samfunnsvitenskapen.

Jeg digget hans teori! Meads speilingsteori, den gikk igjen i alle oppgavene jeg skrev! Hvorfor? Lett å forstå og hele kjernen i hvordan møte mennesker, spør du meg.

Teorien går kort fortalt ut på at vi speiler oss  i tilbakemeldingene vi får fra andre, og tilpasser oss etter det.

Ganske logisk! Ut fra dette utvikles selvbildet vårt. Har du tenkt på hvordan andre menneskers reaksjoner påvirker deg?

Når vi er unge og i utvikling har andre menneskers reaksjon en enorm påvirkning på oss! Derfor er det desto viktigere hva vi ønsker å speile. Hva belyser vi i  barnas liv?

Om du stadig heier frem sportsferdighetene, utseende eller skoleferdigheter så skaper du selvsagt en trygghet i barnet på disse områdene. Du styrker selvtilliten deres.

Spørsmålet er om du gjør dem trygge!?Svaret kan nok variere, ingen barn er like, vi er alle unike. MEN jeg tror at nøkkelen til å bygge robuste barn ligger nettopp her.

Vi må gi de noe mer! Vi må fokusere på selvfølelsen! Dette er en strategi i motkulturen jeg vil være med å skape!

Denne følelsen som hele tiden roper ut fra dypet at ditt barns indre.

«Elsker du meg mamma?»

«Elsker du meg pappa?»

Barn trenger å kjenne seg elsket! Og hvordan konkret tenker du det her Julie? Lett som en plett sier jeg! By på deg selv!

Vær raus med ord! Kanskje ligger det ikke for deg, men da er det på tide å øve ! Her kommer noen helt konkrete eksempler som du kan si til ditt barn.

  • Jeg elsker å være med deg!
  • Jeg blir glad av å prate med deg!
  • Du er god på «å se» andre!
  • Du er veldig omsorgsfull!
  • Du viser kjærlighet på en god måte!
  • Du er en veldig snill søster/bror!
  • Jeg elsker deg!
  • Det du sa viser at du har et stort hjerte!
  • Jeg digger når du ler sånn!
  • Du gjør meg lykkelig!
  • Det smilet ditt forandrer dagen min!
  • Du har et eget rom i hjertet mitt. Finnes ikke plass til noen andre der.

Noen av dere spyr kanskje nå, og tenker for en haug med klisjeer! Den dama er crazy! Men jeg tror helt seriøst det er en hemmelighet her!

Selvbildet vårt består av selvfølelse og selvtillit! Om vi bare bygger selvtilliten hos de unge, om vi kun speiler ferdigheter og utseende. Da bommer vi! Hva hjelper det å vite at du ruler i fotball om du ikke vet om fattern elsker deg?

Skal ikke snu mynten å fortelle hvordan det går om du speiler dine skuffelser utover barnet ditt. Jeg tror du forstår det!

Så la oss elske frem det gode, det ekte i barna våre! La oss gi generasjon prestasjon en bedre historie!

God onsdag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg