SELVKONTROLL

I dag tenkte jeg å la karakteregenskapen selvkontroll få skinne litt! Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men noe skjer i hjernen min etter klokka åtte. Det virker som om noen utenfor slår av en knapp.

Enkelte vil kanskje hevde at kapteinen sovner, tenkehjernen kobler seg av, og at følelseshjernen i samarbeid med impulsene får råde fritt. Ja og du som hevder det, har nok rett! Vet ikke om du henger med, men jeg snakker om selvkontroll i forhold til inntak av sukker og salt. En middelaldrende kvinne som meg hadde vært mager (iallefall noen kilo lettere) om hun la seg kl.20!

Det er mellom kl.20 og 23 det skjer! Jeg mister huet! Altså vi snakker totalt! Det slutter å virke. Hjernen finner titusen argumenter for å la følelsesbehovet råde fritt!

Jeg har tenkt at det kan handle om at jeg bruker tenkehjernen hele dagen. Jeg finner i allefall alltid en god unnskyldning for inntaket. Utallige strategier for å lure min egen selvkontroll. «Hatt en heftig dag på jobb». «Veldig kaldt ute, og denne kvelden er perfekt for å kose seg inne». «Det er jo mandag». «Det er jo snart helg». «Du har vært så effektiv Julie».

Selvkontroll et slitsomt ord, men en viktig karakteregenskap! Jeg beundrer enkelte kollegaer. De er standhaftige. Rikker seg ikke. Har bestemt seg. Tar opp de to samme skivene kl.11.15 og eplet kl.14.

I skrivende stund øver jeg opp selvkontrollen. Jeg har tatt opp kampen som foregår etter kl.20. Den kampen må kjempes. Den er hard. Har tapt den før, men jeg gir meg ikke! Dag 4 på detox! Vi snakker gulrøtter, purreløk, bønner, stangselleri i skjønn forening!

Vi snakker kamp! Hardt arbeid!

Du kjenner deg sikkert ikke igjen i denne kampen! MEN om du tilfeldigvis kjemper en noe lignende kamp! Så tenkte jeg at det er digg å vite; Du er ikke alene!

Samtidig forplikter det en smule! Kampstrategi.

God torsdag!

Julie

2 kommentarer
    1. Hender vel at den slå av knappen prøver seg tidligere på dagen også 😂😂. Du skriver kjempebra😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg