SHOUTOUTS

Vet ikke hvor godt du kjenner Snapchat  og Instagram. Men i dag skal jeg snakke om et «fenomen» som rører seg der, og som er viktig å vite om som foreldre. Er du ungdom kan du jo også ta stilling til hva du mener om saken.

Det er blitt en (u)kultur blant ungdommene med «shoutouts.» Ungdommer med sosial status betaler andre ungdommer for å nevne dem i storyen sin. Handler ganske enkelt om å bli sett og få status!

Med fare for å kaste stein i glasshus, så må jeg innrømme at jeg skriver til venner på insta og face «Takknemlig for deling!»  Jeg betaler de ikke for det, selv om det kanskje kan virke som om svensken er betalt! 😂🇸🇪Svensken er bare skjønn! Han er leder i fanklubben min!

Jeg ønsker å presisere at tanken bak bloggen er bevisst. Mine utrop om deling er fordi jeg ønsker å være en «annen stemme»  for de unge, men også for oss litt eldre.

Hensikten min er å få budskapet mitt frem. Jeg jobber som dere vet som sosialpedagogisk rådgiver / sosiallærer. Og jeg må si jeg blir crazy av å tenke på hvilke forbilder de unge jeg jobber med har, og også mine egne barn skal ha!

Jeg blir også trist av å se hvordan sosiale medier påvirker min egen generasjon!

Jeg skriver blogginnleggene etter barna mine er lagt, og jeg poster de før de våkner. Vil ikke være på sosiale medier når jeg kan se kidza og henge med de! De er alt for meg! ALT!

Noen har spurt meg om jeg gjør det for å bli rik! 😂💸Svaret er nei! Tror neppe at det er rikdom å hente i all denne provokasjonen! 

Jeg er en idealist! Skal du overleve som lærer i norsk skole i dag, så tror jeg du er du nødt til å være det!

Jeg elsker mennesker og ønsker derfor å vekke deg for å høre om betalte «shoutouts» er innafor.

Spør du meg så vet du vel svaret, iallefall om du har fulgt meg en stund! Shoutouts er så ødeleggende. Enkelte unge får følgere fra de er 10 år på Tik tok (tidl.musically).

Bare det å skrive om det det provoserer meg. For hvor er foreldrene? Hvor er du mor!? Far!? Jeg kjøper ikke «Alle andre har og får!» Du er voksen! Ta ansvar! Det er kjærlighet!

Barna får følgere, linker det opp til insta og snap. Plutselig har de hele nærmiljøer som følgere, og vipps har de mangfoldige følgere. Der får de status, en status som kan være så utrolig ødeleggende.

En status som kan bli for tung å bære for noen nydelige barneskuldre. En status som gjør at de strever med å «blende inn» i gjengen, fordi gjengen tror at de tror, at de er bedre enn dem.

Tilfellet er, at de ofte er kreative, usikre barn som trenger masse bekreftelse. Det blir så negativt og ødeleggende.

Foreldre vi må hjelpe de! Har ditt barn følgere og vipps. Følg med. Hvor kommer pengene fra? Krev at du skal se deres story. De kan «hukke deg av» i innstillingene. 

Og ungdom du er unik uten følgere og likes! Du er unik fordi du er du! Bruk energien din med folk som gjør deg glad! Lev livet!

Grip fredagen! Deiligste dagen ever!

Julie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg