SKILT?

I arbeidet som sosialpedagogisk rådgiver jobber jeg forebyggende med barn som bor i to hjem. Dette arbeidet har jeg drevet med i noen år i tett samarbeid med helse. I den forbindelse er barn gode aktører for å gi oss voksne råd. Gode råd!

Samfunnet fokuserer stadig mer på at vi skal høre barnets stemme, og det bør jo vi som foreldre også gjøre. I det barn må gjennomgå en skilsmisse, påfører vi de en belastning, og da bør vi prøve å gjøre den enklest mulig! 

Skal innrømme at da jeg var helt ny i gamet var dette tøft. Med tanke på min egen bagasje, er jo disse rådene like mye til meg selv. Det var tøft å høre hvor mye jeg faktisk kan ødelegge for mine egne barn, om jeg ikke er bevisst.

Jeg ønsker å belyse dette i bloggen i kjærlighet til deg kjære medmenneske, som har opplevd skilsmisse. Statistisk er det halvparten av oss, og jeg tenker at vi bør hjelpe hverandre å beskytte barna våre!

Tenkte i noen dager fremover at jeg skal gi dere noen råd fra barnehjerter. Og er du nysgjerrig kan du nok ganske sikkert finne belegg for dette i forskning.

Mitt fokus er barnets stemme. 

Dagens råd er til deg som er bonusmamma eller bonuspappa;

«Ikke innfør nye regler og grenser for dine bonusbarn!»

Barnet liker ikke større forandringer enn nødvendig. Hold dere til reglene, slik det var før det kom en ny partner inn i bildet. Da er det enklere å få en god relasjon med ditt bonusbarn!

 

 

2 kommentarer
    1. Fokus?
      Det er vondt for både de voksne og barna å bli konfrontert med en skilsmisse.
      Hun/han er jo grei, ok det er noe jeg ikke liker i hun/han, men hun/han endrer seg sikkert etterhvert. Best vi flytter raskt sammen… Jeg vet ikke helt, er dette rett, men hva skal alle si når jeg flytter nå? Kanskje vi bør gifte oss og få barn? Det hjelper sikkert… Nei, det enest som hjelper er at de som finner seg en kjæreste tenker seg bedre om, får mer kunnskap om hva det betyr å være sammen, og tør å innrømme at det var feil. Det er ikke en prøveprosjekt, det er noe man gjør for hele livet. Det er så mange liv innvolvert i en skilsmisse.
      Jeg har ikke klart å holde sammen selv heller, og har nå i ettertid prøvd å lære den neste generasjonen at de ikke skal gjøre de samme tabbene som jeg har gjort. Jeg syns at vi voksne har et ansvar for at gjennom å spre kunnskap, det blir færre skilsmissebarn i framtiden. Jeg har nemlig vondt når jeg ser hvordan jula blir til for både foreldrene og barna.
      Selvfølgelig er det viktig at når det skjer at ting er på plass, men jeg ser så lite forebyggende arbeid, og da tenker jeg på det å ikke gå i et forhold som ikke kommer til å fungere.

    2. Kjære Andrea
      Takk for hjertevarm og åpen kommentar, jeg er så hjertens enig. Dette er tøffe saker både for voksne og barn. Skilsmisse – Den sorgen ingen sender blomster til.
      Når jeg skriver fokus, så mente jeg at rådene mine er hentet fra barna. Ikke fra forskning. Ønsker deg alt godt! Og er HELT enig i det du skriver! ♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg