Skjærtorsdag en historie som berører meg sterkt

Skjærtorsdag er dagen før Jesus dør. En dag han kjente på all verdens tøffe følelser. Flere øyeblikk i historien berører hjertet mitt sterkt. Relasjonen mellom Peter og Jesus er en av dem, og Jesus sine forferdelige timer hvor han vet hva han har i vente.

Peter og Jesus var nære venner, og Jesus vet at Peter kommer til å forråde han. Ved Oljeberget sier Jesus til Peter at han kommer til å fornekte han. Peter blir helt knust, og svarer at om han så må dø med Jesus, så vil han ikke fornekte han.

Jeg tror Peter mente det, og tenk hvor vanskelig det var for Peter i ettertid. Det er gjenkjennbart for oss mennesker, Iallefall for meg. Vi vil så gjerne leve det livet Gud har tenkt for oss, men plutselig så skjer livet, også roter vi uperfekte mennesker oss inn i vår egen egoisme og selvmedlidenhet.

Etter påskemåltidet tok Jesus disiplene til Getsemane. Jesus ba og det står beskrevet at han var full av angst. Jesus var redd, han visste hva som ventet han, og han visste at dette var hans forutbestemte oppgave. Jesus visste også at Peter, hans nære venn ville svikte han. Tenk på det sviket.

Det er en historie så sterk, at det er vanskelig å ikke la seg berøre. Å vite at Jesus kjempet med alle disse følelsene for å bevise sin kjærlighet for deg og meg. Det er nesten vondt å ta innover seg. Jeg velger allikevel med hele hjertet å ta det inn, og være takknemlig!

Ønsker dere ALLE
en velsignet påskehøytid! 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg