Slik man reder, slik ligger man…

Ordtaket slik man reder, slik ligger man er et godt ordtak for å ansvarliggjøre en generasjon. Et godt ordtak som gir oss voksne en forklaring på hvordan vi skapte generasjon prestasjon. Hva kunne vi forvente? En hel generasjon er oppdratt på ros av prestasjoner. Det er klart det er slik de måler sin verdi!

Slik man reder, slik ligger man. Vi vet det. Normene for samfunnet. Hva vi bør gjøre og ikke gjøre. Hva vi bør si og ikke bør si. Hvilke valg vi bør ta og ikke bør ta.

Vi vet det så inderlig vel, helt til vi sitter der, og uretten har rammet oss selv.

I justeringene ånd kan vi medvandrere oppklare hverandres øyne, med å uttrykke «slik du reder, slik ligger du!» Og i enkelte øyeblikk kan det godt oppklare livet for enkelte. MEN jeg tror ganske sikkert, at mennesker i balanse, har et moralsk kompass, og en samvittighet som i etterpåklokskapens ånd allerede har fortalt dem denne sannhet. 

Sannheten har kanskje tidvis drevet dem inn i et vondt, selvransakende mørke?Kanskje har sannheten, om slik de levde tidvis ført de inn i en tilstand av skam, grunnet dårskapen som ble en del av livet?

Å formane hverandre til klokskap, med en kjærlig varme er viktig. Men jeg tror det er viktig å forstå at livet ikke alltid blir som vi ønsker. At mennesker tar valg ut fra det de tror er trygt, det de tror er godt, det de tror er sunt. Og vi mennesker får så ulik start på livet!

Kanskje er jeg naiv, men helst ikke prøv å ødelegge den illusjonen jeg har om menneskeheten. Den vil jeg bevare, det er lettere å finne skjønnhet i livet da!

Jeg tror nemlig folk vil, og prøver sitt beste. Enkelte er skapt impulsive, spontane, med et lass av følelser, mens andre er kritiske, tenkende og grundige. Med andre ord totalt forskjellige mennesketyper i forhold til å møte livet. 

Når vi jobber i team og i ledergrupper er det godt å sette sammen ulike mennesketyper for å få et godt team! Et team som utvikler seg, et team som er kreativt, men kritisk og grundig. Når vi skal «face» livet, så er valgene våre egne, vi må ta de selv, uansett personlighet, gaver og karakterstyrke. Kan livet være lettere for enkelte mennesketyper?

Jeg lurer…

For mange av oss så kommer livet med uventet uvær, tornadoer og stormer. Det ene uværet tar det andre i det uperfekte livet! Livet er slitsomt. Og du tror, og du forsøker å rede godt, men du ligger slettes ikke alltid godt.

Jeg tror genuint på det gode. Jeg tror mennesker ønsker det gode. Mennesker søker å finne mening og ønsker å kjenne seg elsket. Men så tar vi gale beslutninger, men som regel i beste hensikt, tror jeg.

 

Per Fuggeli beskriver det så vakkert!

Livet er

«Når vi tar pynt og masker av, og lander i livet, så oppdager vi at sånn er livet med flekker og feil, med svakhet og styrke, med avmakt og håp, med krise og seire. Sånn er det nakne livet.»

 

Ha en velsignet god fredag med dine flekker og feil. Skaperen jeg tror på, sier at det er håp! Han ser deg ren, uten flekker og møkk! Han ser ikke dine feil, og dine gale valg er glemt! Dette er en god trøst om du er som meg – uperfekt!
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg