SPEDALSK

I dag er det mandag, og MANDAGSDRØMMEN skal i dag ta deg med til ei øy i Hellas.

For deg som ikke har fulgt meg så lenge på bloggen, så pleier jeg på mandager å beskrive et reisemål som har gjort inntrykk på meg.

Øya jeg skal ta deg med til ligger nordøst for Kreta, og heter Spinalonga. (på folkemunne) Fra gammelt av hang Spinalonga sammen med Kreta.

Øya ble på kunstig vis hogd fri fra fastlandet og tidlig på 1900 tallet ble øya brukt som koloni for spedalske. Nå kan du komme deg ut til øya med lokalferje på 15min!

Spinalonga er kjent for å være den siste aktive spedalske leiren i Europa. Den greske staten bestemte tidlig på 1900 tallet at alle landets spedalske skulle flyttes til øya for resten av sitt liv. Slik ble det opprettholdt i 54år!

Der ute skapte de syke menneskene sin egen tilværelse og sitt eget samfunn. Sterkt og imponerende!

For noen år siden leste jeg en skjønnlitterær bok, som beskrev en hjerteskjærende historie fra Spinalonga. Det var om kjærlighet og svik. Den grep hjertet mitt og jeg måtte se stedet som var så vakkert beskrevet!

I boken møter vi sterk kjærlighet og utfordrende historier. Det var vakkert å lese hvordan kraften i mennesket gav livet verdi! 

Og her er vi tilbake til tematikken jeg stadig innhentes av. Kraften i det gode! Kraften i takknemlighet! Kraften i å endre vår egen situasjon til noe godt! Kraften til å glede seg over øyeblikk, se det store i det små!

Kanskje er livet ditt håpløst akkurat nå. Du ser ikke noe lys i tunnelen. Du ser ingen utvei, og du har ikke håp. Det smerter. Du føler at livet er begrenset, og du er presset inn i et hjørne.

Jeg vil gjerne gi akkurat deg noen gode ord! Du er verdt å kjempe for! Du er unik! Du er verdifull! Du er skapt for en hensikt! Ikke gi opp!

Bestem deg for å endre tankegangen din. Fin en bok. Skriv ned en ting hver dag som du er takknemlig for. Trenger ikke være store ting. Fortsett å lete etter det positive. Omgi deg med mennesker som vil deg godt.

 

God mandag!

Julie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg