STATUS

Rundt middagsbordet i går spurte jeg ungene om hva de syntes jeg burde skrive om på tirsdag. 13 åringen spør først om jeg har skrevet om identitet. «Eller hva med status mamma? Hvis ikke foreslår jeg trampoliner!»

15 -åringen og jeg var skjønt enige om at jeg ikke skulle gå for trampoliner, men derimot status. Håper det vil gi deg noen refleksjoner!

Hva et status i din verden!? Hva er status for deg? Hvem bestemmer hva som gir status? Hvorfor bryr vi oss?

Det siste er kanskje det viktigste!

Vet ikke hva du føler for temaet, men jeg kjenner på følelsen AVSKY! Bruker sjelden ordet hate – men ordet status føler jeg ikke godt for!

Blir uvel av mennesker som på usagt vis hevder å være noe mer verdt pga materielle goder. Folk som hever seg et hode høyere enn andre pga fine biler, båter, jakker, vesker, stillinger eller tomter.

Impulsivt blir jeg kvalm, men når jeg kobler på hjertet så får jeg egentlig fryktelig vondt av disse menneskene. De har gått på en real smell. Livsløgn! Tenk at vi mennesker er så naive at vi tror at det som gir oss status er det ytre!

Da jeg var på utdanningsmesse med 15-åringen så møtte jeg på samfunnet vi har skapt, 10.trinns statusjag.

Vi satt i stolradene og inn kommer en guttegjeng. Det var vanskelig å skille den ene fra den andre, der de kom inn i sine mørkeblå boblevester fra Moncler og jakker fra Parajumpers. Dresserte til å være «innenfor». Vakre gutter. Trist syn.

Det neste er en Oslo historie. 15 år gammel. Kommentaren brant seg fast. Ei venninne var gravid. Hun var så lei seg fordi en annen venninne ble gravid på likt! Jeg kunne ikke forstå hvorfor, tenkte at det var vel supert! Hvorpå kommentaren som er brent fast var: «Men Julie, ungen min kommer til å blekne i forhold! De kan kjøpe hva de vil! Den ungen kommer til å ha alt!»

Har vel sjelden kjent det vrenge seg mer i magen! Trist at noen kan tenke sånn. Vondt langt inn i sjelen!

Når alt ribbes. Når vi kler oss nakne. Når vi står sårbare, så er vel status det å være full av kjærlighet, full av omsorg, full av empati, full av inkluderende adferd og respekt!

I min verden er det i hvertfall det som gir status! Du velger hva du vil at det skal være i din verden!

Peace & Love

Julie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg