VARADERO BEACH

 

Snakk om lykke! Det hølja ned kl.09.55. De kom til hotellet vårt i Havana med en svart, gammel holk av en bil. Svensken var på toalettet. «Vi har ikke bestilt den bilen, sier jeg og smiler!» Han som solgte oss taxituren ble ganske forfjamset og smilte. «Nei, det kommer en annen sier han.»

Jeg henvender meg til han som driver hotellet vårt, en nydelig mann, og viser han bilde av bilen vi hadde bestilt. Han går og snakker med han. Mannen som smilte til meg er sjefen for alle bilene. Mannen som kjørte den eide to biler, men han ville ikke ta ut den røde i regn! Hotelleieren smiler til meg og sier at de er svært uenige. Klokka 10.05 kommer en annen rød bil med en annen koselig mann. Heller ikke den vi bestilte, men en nydelig bil.

Vi startet på vår guidete tur gjennom Havana. Og regnet stoppet! Det ordner seg for snille jenter! Det var spennende. Taket var nede, cubanske rytmer og god temperatur!

Første stopp var revolusjonstorget. Svensken elsket det. Monumentet var 100m høyt! Jeg skal innrømme at jeg er mettet på revolusjon og krig, men jeg viser selvsagt interesse, dog muligens ikke like stor som svensken skulle ønske.

Videre gikk ferden gjennom Havanas gater. En del av stedene så vi i går. 

Svensken trengte medisiner. Pådratt seg tannverk. Kom til et sykehus med apotek. Ingen smertestillende å oppdrive. Han kjøpte noe, hun sa var mot tannverk, men det var gelé!

 

Neste stopp var ved den 20 meter lange Jesus statuen, dekket av marmor. Guiden vår sier at om du ser på hendene til Jesus, så holder han de i en spesiell posisjon. Cubaneren mente at de har laget plass til en cigar i den ene hånden, og en mojito i den andre.

Jeg var i grunn veldig fascinert av føttene. Kanskje fordi jeg vet at jeg alltid kan hvile ved Jesu føtter. Hos han har min sjel funnet hvile. En fred som overgår all forstand. I morgen er det julaften. Det var et sterkt øyeblikk for meg!

Etterhvert gikk turen mot Varadero. 15 mil i en cabriolet Buick. Det var kult! Vi vaiet med bakenden, og kjørte i 100 km/t uten setebelte. Heftige greier! Vi kjørte forbi mye industri og mange rare lukter. En stund var vi usikre på om det var vår bil som luktet brent. En mann som kjørte forbi snakket også ved hjelp av tegnspråk om noe bak på bilen. Gutta så på hverandre og smilte. Ingenting de ikke visste om!

Etter 10 mil stoppet vi på en restaurant. Hva kan jeg si? Nydelige mennesker, varme, åpne, serviceminded. Men ingen gourmet opplevelse. Kommer ikke til å bestille grillede store reker igjen!

Vi ankom resorten kl.15.30. Her var det vakkert! Hotellet er stilmessig 70 år tilbake i tid. Men stranden er VAKKER og menneskene er skjønne! Vi har en bungalow rett ved stranden. Den er to etasjer, stor og veldig deilig.

Nå er målet mitt de neste dagene å få hvilepuls! Spise, trene, sove, sole, lese og være med svensken! Det blir himmelsk!

Ønsker dere alle en nydelig julaften morgen! Her er klokka 19.00, og vi skal prøve en meksikansk restaurant i kveld. Resorten er all inklusive med seks ulike restauranter. Kommer ikke til å lide noen nød! Det blir julaften!

 

GOD JUL!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg