Vi kan ikke forvente at en fisk skal klatre i et tre


I går intervjuet Agderposten meg om blogginnlegget mitt «Vi er filteret», fra tidligere i uken. Tusen takk for en enorm respons. Det er overveldende og det får meg til å tro på en endring.

MEN

.. noe overrasker meg kjære sørlending. Eller for å si det rett ut, det overrasker ikke, men det gjør meg fortvilet.

Mennesker skriver i kommentarfeltet at
«vi bør lære ungene om både nettvett og om å håndtere uønskede hendelser og situasjoner de møter på, både i nettverdenen og i den ordentlige verdenen. 
De skriver videre at «vi skal lære ungene sunn fornuft og gode holdninger.» Noen skriver at «vi ikke kan skjerme barn for alt negativt alltid, vi må heller hjelpe dem med å takle det korrekt.»

SELVFØLGELIG SKAL VI LÆRE DE OM NETTVETT! DETTE ER EN DEL AV
DIGITALE FERDIGHETER SOM ØVES OG FORVENTES I SKOLEN. MEN LÆRE 7-8 ÅRINGER Å TAKLE Å SE ET SELVMORD KORREKT?

La meg forklare deg nærmere hva jeg mener med min «fortvilelse.»

Tenkehjernen (frontallappen) hos oss mennesker, er ikke ferdig utviklet før rundt 30 års alderen. Og enkelte i kommentarfeltet hevder at 7-åringer skal forstå, og klare å håndtere og takle, en verden vi voksne ikke engang mestrer.

HVOR ER LOGIKKEN?

Vi må beskytte barna. De er for små til å forstå hvordan deres handlinger, kan gi konsekvenser for deres psykiske helse. For mange 7-8 åringer er den digitale verden «ikke ekte». Jeg har jobbet med flere saker hvor kapittel 9A i opplæringsloven er brutt, nettopp på grunn av elevers manglende evne til å bedømme den digitale verden i ung alder.

DA MÅ VI FORELDRE PÅ BANEN.

Når Barnevakten som er eksperter på området går ut og anbefaler gitte aldersgrenser, så forstår jeg ikke hvordan det kan være så vanskelig for oss foreldre.

Jeg forstår ikke at folk ikke er takknemlige for at noen seriøst jobber for å finne ut av hva som er godt for deres/våre barn.

Når jeg skriver at barn bør slette Tik Tok, så mener jeg;
«Barn som er for små til å ha Tik Tok.»

Følg anbefalte aldersgrenser!

Når jeg skriver at 16 åringen min har lagt den i dvale for en periode, så er det i dialog med jenta mi. Hun vet at det er for å beskytte henne for mentale bilder, men la meg presisere, det er forskjell på en tenåring og en syvåring! Og selvfølgelig skal hun som er ei reflektert jente åpne den igjen etter en stund. Dette handler om å lære barna, at noe ting kan det være smart å ikke utsette seg for.

Hvorfor er vi redde for grenser, som går ut på å beskytte et barnesinn? Et formbart barnesinn. Hva er negativt med å beskytte barna fra å se videoene av selvmordet, som er lagret lokalt og gjenoppstår i nye drakter. Det forstår jeg ikke, og det overrasker meg.

Til alle dere 155 som har delt artikkelen. TUSEN TAKK! 🤘🏽 Sammen kan vi skape en forandring for fremtiden.

Til deg som er kritisk;
jeg er HELT ENIG i at barn skal lære nettvett og digital dømmekraft.

Men vi forventer ikke at en fisk skal klare å klatre i et tre. Hvordan kan vi forvente at en 7-årings hjerne skal klare å takle å «se et selvmord korrekt?»
Har du oppskriften på det, så tror jeg mange er interessert i å lytte.

Hilsen tenåringsmammaen & sosiallærern

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg