Voldskultur blant unge mennesker


Nedslående å lese overskriftene i avisa i går. «Kvinne sparket i hodet til hun ble bevisstløs.» «Et blikk kan være nok – skremmende med den økende voldskulturen blant unge nordmenn.»

Hva handler dette om? Hvorfor slåss ungdommene mer enn noen gang.
Hva fører til at voldskulturen blir mer og mer brutal?

Jeg har min teori. Dataspill uten foreldrevern i altfor ung alder. Grenseløs barndomstid hvor stadig yngre barn spiller med ungdom. Hvor ungdomsspråk blir nedarvet i barnekulturen.

Aldri tidligere i skolen har vi opplevd et styggere språk. Alle grenser for de unge er visket ut. Påvirkningen de utsettes for i spillverden og på sosiale medier er etter min oppfatning totalt ødeleggende.

Foreldrene er satt, og velger å bli satt på sidelinjen. «Barnet mitt gjør det så bra i spill, jeg kan ikke frarøve de den gleden.»

Hva får vi?

Et grenseløst samfunn hvor fantasien overtar virkeligheten, og konsekvenser ikke oppfattes før handlingene er utført. Selvfølgelig blir det vanskelig for barn å skille mellom fiksjon og virkelighet. Hjernen vår blir påvirket av det vi fyller den med.

Kjære foreldre, kan ikke 2021 bli et år med innstramming på skjermtid og sosiale medier? Et år hvor du engasjerer deg i hva barna faktisk spiller. Og hvor du er tilstede og kan korrigere språkbruk. Kan vi ikke følge barnevaktens aldersanbefalinger?

Jeg hevder ikke at grensesetting er enkelt på dette området. Spør du meg er det kanskje det mest utfordrende vi som foreldregenerasjonen står ovenfor, men jeg tror vi klarer det, og vi står helt klart sterkere sammen.

Grenser er kjærlighet,
og en titt i avisa minner oss på 
at er det noe samfunnet vårt trenger,
så er det akkurat det!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg