Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer

📷 Tobymac

“Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet ditt utgår fra det!”

Dette sitatet er hentet fra en av mine favorittbøker. Ordet hjerte gjentas 572 ganger i denne boken, med andre ord tenker jeg at det er noe med dette sitatet som er verdt å reflektere over.

Hva er egentlig hjertet vårt ? Og hvordan skal vi beskytte hjertet vårt?

Jeg tenker at hjertet vårt er den vi ER. Sentrum av vår personlighet. Det stedet som rommer tankene, de gode og de vonde tankene våre. Stedet som rommer følelsene våre. Alle de ulike grunnfølelsene som regjerer og lever i oss mennesker. Dessuten tror jeg at hjertet vårt også inneholder viljen vår. De valgene vi tar, eller de valgene vi ikke klarer å ta, selv om vi ønsker det i følelsene våre. 

Hvordan vi beskytter hjertet vårt er nok ulikt fra person til person. Vi er så ulike vi mennesker, tenker ulikt og opplever situasjoner så ulikt. Vi uttrykker oss forskjellig, og vi oppfatter det som blir uttrykt forskjellig. Jeg skal derfor være forsiktig med å si hva som er rett for å beskytte hjertet, men jeg kan dele med deg hva jeg strekker meg etter.

For å beskytte tankene mine, så prøver jeg å la musikk, litteratur, tv-serier som er “gode” fylle tankene mine. Jeg sier ikke at ALT jeg ser, hører er bra, men jeg prøver å velge det som bygger meg opp. I tillegg prøver jeg å omgås venner som bygger opp, og ikke river ned. Venner som fremsnakker og ser det gode i mennesker. Dette er selvsagt ikke svart/hvitt, og om jeg møter det motsatte, så ønsker jeg å være tøff, si ifra og være en motpol. 

Når de triste tankene kommer, prøver jeg å skifte fokus, sette ting i perspektiv. Klarer jeg det ikke alene tar jeg en telefon til mannen min, mamma, pappa, eller til storesøster eller lillebror. Det hjelper alltid.

Hjertet vårt består også av følelsene våre. Hvordan kan vi beskytte følelsene?Følelsene kan være heftige, de kan være svake, de kan lure oss og de kan guide oss. Følelsene kobles rett på, når impulsene og sansene våre fores. I min jobb snakker jeg mye med barn om den tredelte hjernen, vi snakker  da om å hjelpe tenkehjernen å beskytte følelsehjernen.

Det betyr vel at om vi beskytter tankene våre, så vil de beskytte følelsene våre? De vil gi oss hjelp til å kontrollere følelsene, hvilke følelser vi bør gi rom til å blomstre, og hvilke som er negative for vårt liv. Jeg har valgt en følelse som er fremst i hjertet mitt. Dette er takknemlighet.

Det siste i hjertet vårt vi må beskytte, er viljen vår. Dette er kanskje noe av det vanskeligste. Vi vil så mye, og fallhøyden er stor når vi ikke klarer å gjennomføre.

Her tror jeg det er smart å finne noen forbilder. Du vil antakeligvis møte på motgang, bomme på målet og ikke klare å beskytte deg fra dumme avgjørelser, om du ligner på meg.

Velg deg allikevel noen forbilder, noen du vet vil deg godt. Rådfør deg med de, og lær av levd liv. Om du ikke klarer å beskytte viljen din, og det resulterer i gale valg, så reis deg igjen. Det er aldri forseint å starte på nytt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg