SKILT? (del 2)

Jeg skrev i går, at i jobben som lærer og sosialpedagogisk rådgiver, jobber jeg forebyggende, med barn som bor i to hjem i tett samarbeid med helse. I den forbindelse er barn gode aktører for å gi oss voksne råd. Gode råd!

Skilsmisse er tøft for alle som er involvert! Både foreldre, barn, besteforeldre, tanter og onkler.

Det trygge rokkes, og det er vonde prosesser. Barna kan lett bli offer, og det er en kampsak for meg, at vi som skilsmisseforeldre må gjøre noe med det!

Vi, foreldre har satt de i posisjonen og bør fokusere på å gjøre livet tryggest mulig for barna våre!

La meg presisere at jeg vet, at det er mange som blir forlatt og ikke vil skilles, men selv blir et offer. ♥️

Allikevel vet jeg at du som mor eller far vil det beste for ditt barn. Det ligger i oss mennesker. 

Som jeg skrev i går ønsker jeg å belyse dette i bloggen i omsorg til deg, som har opplevd skilsmisse. La det være skrevet at jeg opplever et godt samarbeid med min eksmann og hans nye kone.

Statistisk er det halvparten av oss som opplever skilsmisse, og jeg tenker at vi bør hjelpe hverandre å beskytte barna våre! I min jobb (20år i skolen) snakker jeg med mange barn. Og rådene jeg gir her, er i flere år diskutert med barn.

I går gikk rådet mitt til deg som er bonusmamma eller bonuspappa; 

1. «Ikke innfør nye regler og grenser for dine bonusbarn!» 

I dag går rådet til deg som er mamma,  pappa og har felles barn å forme;

«Snakk godt om hverandre, omtal hverandre fint når barna deres hører på!»

 

Barna speiler seg i oss foreldre. (Les gjerne link til tidl. blogg.) Om vi snakker dårlig om hverandre, så snakker vi dårlig om vårt eget barn. Om vi «snakker ned» eksmann eller ekskone, så snakker vi i prinsippet ned vårt eget barn.

Jeg skal faktisk driste meg til å utfordre deg til å «snakke frem din eksmann eller ekskone.» På denne måten bygger du selvfølelsen hos ditt eget barn. Jeg sier ikke at der er lett, men det gjør livet lettere for ditt barn!

Det kan f.eks være å rose noe ved barnets personlighet. En egenskap som du vet at kommer fra din eks. Gi eksen æren for å ha det i genene, og fortell barnet ditt at de har den gode egenskapen fra mor eller far. Da er du med å bygge trygge barn! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg